Sunday, November 11, 2012

Taubat : Bagaimana Nak Istiqamah?


Bismillah
Alhamdulillah
Wassolatu Wassalamua Ala Rosulillah

Untuk memulakan penulisan untuk tajuk kali ni, amat berat dek kerana saya bukanlah orang yang sesuai. Terlalu banyak kesilapan diri. Minta Allah jauhkan daripada berulang, minta Allah kuatkan diri untuk istiqamah. Semoga dengan penulisan ni, membantu saya dan pembaca untuk menjadi hamba Allah yang taat insyaAllah.

Islam adalah agama rahmat bukannya agama yang menyeksakan. Dalam tulisan yang lalu sudah saya sebutkan serba sedikit tentang keampunan dalam agama Islam dan Kristian (rujuk di sini). Namun, jika dibaca Bible, seolah-olah apa yang mereka fahami dalam Kristian tidak selari dengan apa yang terdapat dalam Perjanjian Lama atau Old Testament. Walaupun dikatakan mereka, dosa adam diampunkan selepas Isa disalib, tetapi Ibrahim dikatakan mendapat berkat tuhan. Orang yang mewarisi dosa diberkati sebelum diampunkan?

Tulisan kali ini bukanlah membicarakan persoalan itu, tetapi persoalan bagaimana untuk istiqamah dalam bertaubat. Sesungguhnya saya tidak mengetahui penghujung kehidupan saya. Namun, saya menulis atas dasar perkongsian, semoga dengan hukum-hukum alam Allah yang merupakan kuasa-Nya, Dia meluruskan jalan saya ke Syurga-Nya.

Seringkali, seseorang yang ada secebis keimanan dalam dirinya akan merasa bersalah jika dia melakukan kesalahan ataupun dosa. Itulah tanda keimanan. Bersyukurlah jika ada perasaan bersalah itu walaupun kita masih melakukan dosa itu. Moga-moga dengan kesyukuran itu, hati kita tertarik untuk bertaubat. Jika nikmat Allah itu kita tidak syukuri dengan memuji Pemberi nikmat, kepada siapa lagii kita harus memuji?

Tanda keimanan seseorang juga ialah, bertaubat selepas melakukan kesalahan. Seringkali keimanan itu mendorong seseorang merasa bersalah tatkala melakukan kesalahan lalu menyesal dan memohon keampunan. Namun, ujian di dunia ini, nafsu, sering mendorong manusia yang lemah atau yang mahu menjadi lemah kembali kepada dosa selepas bertaubat. Keimanan yang secebis seringkali bertanya, bagaimanakah aku ingin istiqamah? Bagaimanakah aku ingin berterusan dalam kebaikan? Ada juga yang hanyut sedikit demi sedikit dalam dosa kerana merasa malu kepada Allah dek dosanya lalu tidak bertaubat lagi kerana berputus asa. Ingatlah, berputus asa itu bukan amalan muslim. Segeralah bertaubat setiap kali melakukan dosa, walaupun sekerap apa pun dosa kita berulang dan carilah penyelesaian!

Saya akan senaraikan beberapa cara untuk mendapatkan taubat yang berterusan yang saya rasakan ia cara yang terbaik untuk dicuba. Tidak salah mencuba, kan? Cara ini mungkin sesuai dengan anda, mungkin juga tidak. Pun begitu, mencuba untuk kebaikan itu lebih baik daripada mati tidak mencuba dalam keburukan.

1. Jaga Solat

Solat mempunyai kuasa yang sangat hebat untuk diri muslim. Solat merupakan kawalan nafsu yang sentiasa mengajak kepada dosa.  Ia merupakan formula terbaik untuk ISTIQAMAH. Sebab itulah dibacakan dalam solat surah al-Fatihah. Dalam surah al-Fatihah terdapat satu doa yang hebat. Ihdinassirotolmustaqim. Tunjukilah kami atau hidayahkan kami ke jalan yang lurus. Jalan yang lurus ini ialah istiqamah.

Itu satu cara solat memastikan kita istiqamah. Cara lain pula, bagi lelaki haruslah solat berjemaah, lebih baik di masjid dan bagi perempuan solat di awal waktu. Bagi lelaki, jika bersolat di masjid secara automatiknya sudah melakukan solat di awal waktu. Solat di awal waktu sangat mendisiplinkan diri. Bagaimana ia mendisiplinkan diri? Persoalan ini saya akan hurai di akhir nanti.

Bagi kaum lelaki, eloklah bersolat jemaah sekurang-kurangnya tiga kali sehari sebagai permulaan. Pastikan solat Subuh walaubagaimana sekalipun, kita solat di masjid. Solat subuh merupakan solat yang sangat sukar bagi lelaki untuk dilakukan di masjid dek kerana nafsu tidur yang mengalahkan iman seseorang. Jika seseorang dapat istiqamah solat subuh di Masjid, insyaAllah dia akan istiqamah melawan nafsunya daripada dosa.

2. Tidur di Awal Waktu

Kenapa perlu tidur di awal waktu? Seperti yang dinyatakan dalam hadis yang berbagai, kebanyakan orang di zaman Rasulullah tidur sejurus selepas menunaikan solat isyak. Perkara ini mungkin sukar diamalkan terutamanya bagi pelajar yang masih menuntut. Bagi mereka, waktu malam ialah waktu untuk mengulangkaji pelajaran atau bagi mereka yang bergerak dalam gerak kerja Islam, waktu malam adalah waktu untuk bermesyuarat, untuk berforum dan waktu selepas itu iaitu tengah malam adalah untuk mengulangkaji pelajaran. Memang sukar.

Persoalan saya, solat subuh atau ulangkaji yang lebih penting dan lebih diutamakan?
Saya mencadangkan satu jadual malam di sini untuk tatapan semua :

7.00-7.30 : Solat Maghrib berjemaah
7.30-8.00 : Makan Malam
8.00-Isyak : Rehat (elok bereha selepas makan supaya pencernaan lancar)
8.30 : Solat Isyak berjemaah
9.00 : Program Islami atau gerak kerja dakwah atau sebagainya
12.00 : Ulankaji pelajaran
1.30 : Tidur
5.30 : Bangun, Mandi, Tahajjud 2 Rakaat, Witir 1
5.45 : Solat Subuh Berjemaah
6.00 : Ulangkaji
8.00 : Pergi Kelas

Bila baca, mungkin anda akan kata, tidur 4  jam sahaja? Ya, tidur 4 jam sahaja. Rujuk di sini. Mungkin susah bagi sesetengah orang untuk mengamalkan cara tidur sebegini tapi insyaAllah dengan keinginan yang tinggi kita berjaya. Berwudhuklah sebelum tidur, dapatkan tidur yang berkualiti, berdoa sebelum tidur.

3. Doa

Inilah senjata seorang yang mengaku beriman. Sebagai manusia, nafsu merupakan musuh yang paling bahaya. Ini tidak dapat dinafikan. Maka, lawanlah ia dengan senjata kita. Pastikan anda berdoa supaya istiqamah pada setiap waktu solat. Jika terlupa, qada. Kerana sekali anda terlupa berdoa, mungkin kali itu juga anda akan lupa bahawa waktu itu anda sedang melawan nafsu, lalu anda mengikut hawa nafsu.

Bagaimana doa bertindak membantu kita dalam segala hal?

Bagi saya yang sukakan logik, saya selalu berpendapat bahawa segala yang Allah lakukan, Dia lakukan melalui sesautu penyebab. Contohnya, Allah memakbulkan doa. Bagaimana Allah memakbulkan doa? Bagi saya, secara logiknya, Allah memakbulkan doa dengan kesungguhan hati kita. Doa bagi saya sebagai motivasi. Sebab itulah doa perlu dibuat secara bersungguh-sungguh.

Sebagai contohnya, seseorang berdoa untuk istiqamah dalam bertaubat, bermakna dia ingin istiqamah bertaubat. Adakah kehendaknya tinggi untuk istiqamah? Jika ya, doa yang dipohonnya kepada Allah secara bersungguh-sungguh. Dengan kesungguhan dia, dia berdoa secara bersungguh-sungguh dan mencuba untuk istiqamah secara bersungguh-sungguh, lalu jadilah taubatnya bersungguh-sungguh dan istiqamah. Doa yang dilakukannya berterusan kerana keinginannya berterusan untuk istiqamah bertaubat. Lalu, dia istiqamah bertaubat.

Jika tidak, seseorang akan berdoa sambil lewa dan akan bertaubat juga sambil lewa sebagaimana ketidaksungguhannya berdoa. Lalu, dia mengulangi dosa.

Seseorang yang ingin bertaubat tetapi mengulanginya, bagi saya tidak lain melainkan taubatnya itu hipokrit, tidak bersungguh-sungguh termasuklah jika orang itu diri saya sendiri.

4. Kerapkan Solat-solat Sunat

Sebagaimana yang saya sebutkan tadi, solat mendisiplinkan seseorang. Di sini saya akan menjawab, bagaimana ia terjadi. Solat akan mendisiplinkan seseorang terutamanya jika dilakukan tepat pada waktu. Ia seperti jadual waktu kita di sekolah, di universiti, di tempat kerja. Kita perlu tiba ke kelas tepat atau terlambat sedikit sahaja ke kelas. Untuk menepati waktu ini bukan suatu perkara yang mudah, tetapi jika dapat dilakukan, ia akan mendisiplinkan diri kita, terutamanya untuk istiqamah.

Untuk memastikan kita istiqamah, kita perlu menambahkan solat-solat sunat sebagai tambahan kepada yang fardhu. Ini kerana, terdapa rung waktu kosong antara dua solat fardhu. Dalam waktu itu, seseorang boleh terleka dengan nafsu.

Contoh :
Abu pulang ke masjid selepas solat Subuh berjemaah di masjid. Pada hari itu, Abu cuti. Pada pukul 8.30 kawan Abu datang berbual-bual. Setelah beberapa minit berbual, perbualan mula mengarah kepada bercakap tentang seseorang (mengumpat). Abu yang teringat akan waktu itu adalah waktu dhuha lalu dia mengajak kawannya untuk melakukan dua rakaat solat dhuha bersama. Dia terhindar daripada mengumpat dengan solat. Selepas solat, pada pandangan anda, adakah Abu atau kawannya akan menyambung umpatan mereka? Tentu sekali tidak, kan?

5. Mengingati Allah (Zikrullah)

Kerap kali saya mendengar ustaz-ustaz bila berbicara tentang zikrullah, mereka hanya bercakap tentang ayat-ayat zikir seperti lailahaillallah, subhanallah dan sebagainya tanpa menghuraikan bagaimana ia berfungsi dalam menjauhkan manusia daripada dosa. Bagi saya, bila membaca ayat-ayat zikir itu tidak semestinya seseorang itu mencapai keadaan sedang mengingati Allah. Tidak dinafikan kesemua ayat-ayat zikir itu mendatangkan pahala kepada pembacanya. Namun, perlu difahami bahawa zikrullah itu bukanlah sekadar sebutan di mulut sahaja. Sebutan ayat-ayat tadi ialah sebagai uslub atau cara atau kaedah mencapai zikrullah atau untuk mengingati Allah.

Selalu kedengaran ustaz-ustaz sebutkan, "Kita digalakkan zikrullah setiap masa.".
Bagi yang tidak memahami, tertanya-tanya, bagai mana zikrullah di dalam tandas? Menyebut nama Allah di dalam tandas?

Perlulah difahami bahawa zikrullah itu bukanlah apa yang disebutkan di mulut, tetapi apa yang ada di dalam jiwa. Mengingati Allah sentiasa melihat hamba-Nya. Sesungguhnya jika kita sentiasa mengingati bahawa Allah sentiasa bersama kita, cukuplah Allah sebagai pengawal kita daripada dosa. Tidak perlu lagi kepada polis atau sesiapa. Inilah zikrullah sebenar.

6. Mengisi Masa Lapang

Sesungguhnya manusia yang bersendirian itu mudah didorong nafsunya. Kerapkan diri bersama manusia sekeliling daripada berseorangan. Bila berseorangan, kita akan merasakan kita sedang berseorangan lalu berbuat dosa sedangkan kita terlupa Allah mengetahui.

Setiasalah bersama golongan manusia yang baik-baik kerana manusia juga mempunyai sifat syaitan. Bila seseorang manusia yang baik tetapi lemah imannya bersama manusia yang tidak baik, imannya mudah diganggu oleh syaitan manusia yang di sedang depani. Jadi, sentiasalah bersama orang yang baik-baik.

Isi masa lapang dengan kerja-kerja dakwah, menuntut ilmu agama, berbual-bual Islami dan sebagaimya.

7. Berkongsi Kebaikan

Pada zaman ini, tidak jarang kita temui, seorang yang baru berubah dikutuk dihina. Seorang wanita yang dulunya mendedahkan aurat, bertaubat kepada Allah dan ingin istiqamah bertaubat. Dia terjumpa kawan lamanya yang sama keadaan dengannya dulu, mendedahkan aurat. Dia yang saya akan kawannya itu menegur kawannya yang mendedahkan aurat dengan penjelasan yang lembut. Balasannya, tentu sekali dia akan mengatakan, "Ah! Kamu dulu pun sama macam aku juga, tak payah nak jadi ustazah nak berceramah depan aku lah!". Kata-kata sebegini biasa terjadi. Inilah yang menjadikan seseorang yang baru bertaubat kembali kepada dosa atau tidak mahu menyampaikan kebaikan.

Jangan takut, jangan takut kehilangan kawan, takutlah jika kawan anda di seksa. Mungkin dengan teguran yang diberikan, dia tidak mahu berkawan dengan kita, tetapi dalam fikiran warasnya dia terfikir akan kebenaran teguran kita suatu masa nanti. Siapa tahu, kan?

* DAKWAH DAN ISLAH ADALAH TANDA CINTA *

Dengan menyampaikan sesuatu, ini menjadikan kita segan untuk melakukan sesuatu yang berlawanan dengan apa yang kita cakap.

AKHLAK ialah TABIAT

Akhlak bukanlah sesuatu keadaan yang dibuat-buat tetapi ia sesuatu yang melekat dengan manusia. Sama ada akhlak buruk atau baik. Akhlak ialah tabiat.

Sebagai contoh, Saifullah yang baru bertaubat menjadi lebih baik. Jika sebelum ini, tatkala berjalan, dia selalunya tidak bertegur sapa sesiapa yang berselisih tetapi selepas bertaubat, dia mengubah dirinya, dia menyapa orang yang dia temui dan mengucapkan salam. Apa yang dia lakukan itu bukanlah akhlak tetapi perbuatan. Itu bukan kebiasaannya, bukan apa yang melekat dengan dirinya. Namun, lama kelamaan, tanpa dibuat-buat, secara automatik mulutnya mengucapkan salam kepada orang yang ditemuinya. Nah, itulah akhlak! Itulah tabiat baik.

Memanglah sukar sesuatu kebaikan untuk menjadi kebiasaan yang melekat dengan kita apatah lagi kita sebelum ini sering melakukan dosa seolah-olah dosa  itu melekat dengan kita. Namun, waktu memastikan sesuatu kebaikan melekat dengan kita. Lama-kelamaan, kebaikan itu akan melekat dalam diri kita.

Bersabarlah! Bersabarlah! Bersabarlah dalam melakukan kebaikan sebelum ianya menjadi melekat dengan kita. Semoga setelah ia melekat, istiqamahlah kita. Janganlah terus berputus asa sesekali kita tersalah mengulangi keburukan. Terus berusaha! Usaha tangga kejayaan.
Berdoalah! Berdoalah! Berdoalah! Semoga ia menjadi motivasi kepada kita meneruskan taubat dan amalan kebaikan dengan istiqamah.

Perbanyakkan kebaikan! Hapuskan keburukan! InsyaAllah kita mampu.

Wallahu A'lam.

Sunday, October 28, 2012

Taubat : Kenapa Dosa Berulang?


Bismillah
Alhamdulillah
Wassolatu Wassalamu Ala Rosulillah Wa Ala Aalihi Wa Ashabihi Ajma'in

Beza Islam dan Kristian

Seperti yang kita tahu, Agama Kristian dan Islam mempunyai banyak persamaan termasuklah persamaan bagaimana Adam melakukan kesalahan dengan memakan buah yang dilarang tersebut. Ramai yang menyebut buah tersebut adalah buah Khuldi yang bermaksud buah yang menyebabkan hidup kekal sedangkan itu adalah kata-kata Iblis.
Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepadanya, dengan berkata: Wahai Adam, mahukah, aku tunjukkan kepadamu pohon yang menyebabkan hidup selama-lamanya, dan kekuasaan yang tidak akan hilang lenyap?
[Surah To Ha, 20 : 120]
Bagaimana mungkin kita juga turut memanggil itu adalah buah Khuldi seolah-olah kita setuju dan percaya akan kata-kata Iblis? Jadi, elakkanlah daripada menyebut, "Buah itu adalah buah Khuldi.", seeloknya sebutlah, "Buah itu ialah buah yang dikatakan Iblis sebagai buah Khuldi.".

Manakala menurut kepercayaan Kristian pula, pokok itu adalah pokok Kebijaksanaan sebagaimana tertulis dalam Bible ataupun Alkitab iaitu dalam Chapter Genesis ataupun Kejadian, dalam bab 3.
Tuhan berfirman demikian kerana Dia tahu bahawa jika kamu makan buah itu, fikiran kamu akan terbuka; kamu akan menjadi seperti Tuhan dan mengetahui apa yang baik dan apa yang jahat.
[Kejadian : 3 : 5]
Cerita pada awalnya lebih kurang sama, namun yang mula membezakan Islam dengan Kristian ialah bagaimana tindakan Allah selepas kejadian memakan buah tadi. Perbezaan ini bukan terhenti di situ sahaj bahkan sehingga memberi kesan kepada pemahaman akar dalam agama.

Kefahaman Dalam Islam :
Selepas Adam bersalah dan tahu dia bersalah, dia memohon ampun dan Allah ampunkan dan dikeluarkan ke bumi. Sebagaimana ayat al-Quran :
Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.
[Surah Al-Baqarah, 2 : 37]
Jadi dosa Adam berakhir di situ dengan ampunan Allah setelah taubat Adam.

Kefahaman Dalam Kristian :
Selepas Adam bersalah, Tuhan mengusir Adam daripada Taman Eden supaya Adam tidak memakan buah yang sejenis lagi yang memberi hidup, iaitu buah Kekekala. Maka diusirlah Adam dalam keadaan berdosa. Dosa Adam pula tidak terhenti di situ, tetapi berterusan kepada anaknya sebagai Dosa Warisan. Inilah permulaan kesesatan dalam Kristian. Disebabkan kefahaman mereka sebeginilah yang menjadikan mereka sesat sehingga menyatakan Isa Al-Masih ataupun Jesus diturunkan untuk menghapuskan Dosa Warisan ini. Dosa Adam menjadikan orang lain turut berdosa. Ini tidak adil kepada manusia lain!

Inilah kelebihan Islam. Seseorang yang berdosa diampunkan dosanya oleh Allah. Tetapi bagaimana? Mesti akan ada yang mempersoalkan, sekiranya dosa diampunkan dalam Islam, bukankah itu adalah ketidakadilan Allah? Jika seseorang membunuh seseorang yang lain ataupun menipu seseorang yang lain ataupun mencuri harta orang lain, dosanya diampunkan. Bukankah itu adalah ketidakadilan?

Kefahaman Tentang Taubat
Tercatat dala Al-Quran :

Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
[Surah An-Nisa, 4 : 17]

Dalam ayat ini dinyatakan syarat taubat diterima. Yang pertama ialah jahil ataupun secara maksud zahirnya tidak mengetahui dan yang kedua bersegera bertaubat. Ayat ini jika dibaca secara zahir tanpa ilmu tentangnya, tentu menjadikan orang yang berdosa mudah berputus asa untuk bertaubat dek kerana merasakan tidak mematuhi syarat ini.

Seseorang yang membaca ayat ini dengan zahir tentu merasa putus asa untuk bertaubat selepas membaca syarat pertama iaitu melakukan kesalahan dalam kejahilan (tidak mengetahui) sedangkan mereka sudah mengetahui bahawa apa yang mereka lakukan itu adalah salah. Putus asa itu akan bertambah lagi selepas membaca syarat kedua iaitu bertaubat dengan segera sedangkan mereka sudah lama berbuat dosa.

Sebab itulah seharusnya kita perlu membaca al-Quran dengan memahaminya. Sungguh, dengan memahami al-Quran, hati kita akan menjadi lebih tenang. Ayuh kita fahami ayat tadi dengan membaca ayat sambungannya.
Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, (sedang taubatnya itu sudah terlambat) dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
[Surah An-Nisa, 4 : 18]
Sebenarnya yang dimaksudkan dengan kejahilan di atas ialah kebodohan, seperti seseorang yang terlanjur melakukan kelasahan selalu berkata, "Bodohnya aku! Kenapalah aku buat perkara bodoh itu?" selepas dia melakukan perkara yang dia tahu itu adalah kesalahan.

Mujahid (ahli tafsir) dan lain-lain berkata : "Setiap orang yang bermaksiat (melakukan dosa) kepada Allah, baik keliru ataupun sengaja,bererti ia jahil (bodoh), hingga ia menghindari dosa tersebut.
(Ath-Thabari {VIII/89})

Abu Shalih  meriwayatkan dari Ibnu 'Abbas r.a., ia  berkata : "Perbuatan buruk termasuk kejahilan seseorang."
(Ath-Thabari {VIII/90})

Dan ayat maksud syarat yang kedua, iaitu bersegera bertaubat pula ialah segera melakukan taubat selepas melakukan dosa dan sebelum mati seperti yang disebut dalam ayat ke-18.

'Ali bin Abi Thalhah meriwayatkan dari Ibnu 'Abbas r.a., dia berkata tentang ayat (yang bermaksud) "Kemudian mereka taubat dengan segera." iaitu waktu antara ia berbuat dosa hingga ia melihat Malaikat maut.
(Ath-Thabari {VIII/94})

Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu 'Umar r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda :
(Maksudnya) "Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba-Nya, selama nyawanya belum sampai di tenggorokan."
[Hadis riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah. At-Tirmizi berkata : "Hasan gharib." Dihasankan oleh Syeikh al-Albani rohimahullah dalam kitabnya Shahihul Jaami' (no. 1903)]

Maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya.


Untuk menjawab persoalan ketidakadilan tadi pula amatlah sukar kerana keadilan Allah terkadang sukar dinilai dan kadang-kadang disalah nilai perkataan keadilan itu sendiri. Seperti contoh, seorang bapa pulang daripada pasar raya, dibawanya untuk si abang yang berumur 10 tahun, satu tin biskut dan dibawanya untuk si adik yang berusia 1 tahun satu tin susu debu. Adakah si bapa dinilai tidak adil? Itulah keadilan! Iaitu memberikan sesuatu kepada yang berhak. Anak yang berusia layak mendapatkan biskut, tetapi tidak anak yang berusia satu tahun.

Kita melihat Allah itu tidak adil dengan mengampunkan orang yang berdosa? Sedangkan Allah itu maha Adil. Dia mengampunkan hamba-Nya yang bertaubat dengan rahmatnya. Namun, orang yang melakukan dosa dengan manusia tidak diampunkan dosanya melainkan diampunkan oleh orang yang dianiaya. Subhanallah!

Kenapa Dosa Berulang?


Seringkali si pelaku dosa yang terdapat secebis keimanan dalam jiwanya akan merasa sangat berdosa dengan kesalahan yang dilakukannya sehingga tekanannya itu dirasakan seperti jiwanya dikunyah-kunyah. Namun, sekiranya berpeluang, dilakukannya lagi dosanya itu.

Ambil sahaja contoh si penagih dadah, setelah diambilnya dadah dan dipuaskan nafsunya, dia merasa sangat bersalah akan apa yang telah dilakukannya. Penyesalan itu tatkala jiwa puas melayan nafsu, namun di ketika nafsu meronta untuk dipuaskan lagi, tanpa segan silu ambilnya lagi dadah perosak. Perkara yang sama akan berulang, menyesal. Dibuatnya dosa, menyesal, dibuat lagi dosa, menyesal, dibuat lagi dosa, menyesal dan begitulah seterusnya.

Cuba fikirkan, matinya penagih tadi dalam keadaan menyesal atau ketika berbuat dosa? Segalanya mungkin. Kaitkan dengan syarat taubat tadi, nampaklah akan kita kenapa kita perlu menjauhi dosa.

Untuk menulis tajuk ini, saya bukanlah orang yang sesuai kerana mungkin sahaja saya ketika menulis ini terlalu banyak dosa. Namun, tulisan ini saya harapkan menjadi saham kebaikan saya dan penghapus dosa saya dan manfaat untuk pembaca sekalian.

Untuk menjawab persoalan kenapa dosa sering berulang selepas taubat ini tidak mudah dan saya sendiri tidak tahu kenapa. Jadi, saya hanya menulis apa yang saya rasakan menjadi puncanya.

1. Tiada keikhlasan.


Mungkin sahaja si pelaku dosa yang bertaubat itu tidak ikhlas dalam taubatnya dan ada sesuatu yang dia inginkan selain reda Allah.

Contohnya seseorang yang merokok berhenti merokok kerana tidak mahu dipandang kotor. Ia mudah kembali kepada tabiatnya ketika ketiadaan orang melihatnya.

2. Tiada ketakwaan.


Takwa ialah seperti perumpamaan seseorang yang berjalan di atas satu permukaan jalan yang dipenuhi duri atau kaca tanpa memakai selipar. Tentu sekali dia berjalan dengan berhati-hati.

Seorang yang bertakwa akan melalui kehidupan sehariannya dengan berhati-hati supaya tidak terhindar dosa. Seseorang yang berulang dosanya itu tiada ketakwaan dalam diri selagi dosanya berulang. Seolah-olah doa memijak duri ataupun kaca yang sama.

3. Tidak membenci kesalahannya.


Tentu sekali orang yang dosanya berulang tidak cukup benci kepada dosanya yang lepas.

Seorang lelaki berjalan di atas satu permukaan padang bola sepak di sebuah kampung. Di padang itu pada waktu malam selalu menjadi tempat tidur lembu-lembu terbiar. Dia berjalan daripada gol kepada gol yang lagi satu kerana dihujung sana terdapat kebun sayurnya. Pada awal perjalanannya, dia terpijak tahi lembu. Tahi lembu itu tentu sekali amat busuk. Dek kerana kebenciannya, dia berhati-hati berjalan dalam langkah seterusnya dan dia tidak terpijak lagi tahi lembu yang lain.

Begitulah perumpamaannya. Jika seseorang itu terlalu benci akan dosanya yang telah lepas melebihi kecintaannya kepada nikmat dosa, tentu sekali dia akan cuba sedaya uapaya meninggalkannya dengan apa cara sekali pun. Kebencian untuk kembali kepada kekufuran ini juga 1 daripada 3 syarat mendapat Halawah Iman ataupun kemanisan iman.

4. Tiada kesungguhan.


Sungguh banyak jihad dalam Islam antaranya jihad ekonomi dan jihad pendidikan. Untuk memastikan taubat kita tidak dicemari dosa yang berulang, kita perlu berjihad dengan jihad jiwa atau nafs.

Terdapat sesetengah golongan yang sering mengatakan jihad melawan hawa nafsu adalah jihad terbesar bersandarkan kepada hadis ini :

Hadis: ” Kita telah pulang dari jihad yang kecil (peperangan) dan kita menuju kepada jihad yang lebih besar/paling besar. Para sahabat berkata: Apakah jihad yang paling besar? RasuluLlah berkata: Jihad menentang hawa nafsu”.


Sedangkan hadis ini merupakan hadis dhaif dan ada yang mengatakan ini bukanlah hadis tetapi kata-kata tabi'in. Perkara ini masyhur dalam kalangan ulama', tetapi sering disebarkan dalam masyarakat oleh golongan yang jahil.

Jihad yang paling besar tetap jihad melawan kuffar. Pun begitu, saya berpandangan jihad melawan nafsu termasuk dalam cabang jihad dan sememangnya wajib seorang muslim itu mengekang hawa nafsunya daripada melakukan sesuatu perkara yang dilarang Allah.

Ayuh Hidup Dengan Tenang Dengan Taubat!


Saya menyeru diri saya (terutamanya) dan sahabat-sahabat pembaca semuanya bertaubat kepada Allah dengan bersungguh-sungguh dan penuh keyakinan akan ampunan Allah.

Ayuh penuhi syarat ini :

  1. Ikhlas. Ertinya, taubat pelaku dosa harus ikhlas semata-mata kerana Allah, bukan kerana perkara lain.

  2. Menyesal akan dosa yang telah dilakukan.

  3. Meninggalkan sama sekali dosa yang telah dilakukan.

  4. Tidak mengulangi dosa yang telah dilakukan. Bertekad tidak mengulangi perbuatan dosa tersebut.

  5. Istighfar, memohon ampun kepada Allah atas dosa yang dilakukan terhadap hakNya.

  6. Memenuhi hak-hak orang lain sekiranya dosa yang dilakukan kepada manusia. Contohnya, mengumpat atau memfitnah orang lain, maka perlu memohon kemaafan daripada orang tersebut. Begitu juga perihalnya berkaitan harta milik orang lain.

  7. Waktu diterimanya taubat itu dilakukan di saat hidupnya, sebelum tiba ajalnya seperti hadis yang saya sebutkan tadi. Sesungguhnya hijab daripada terampunnya dosa ialah mati dan syirik.

Amal Kebajikan Menghapus Dosa

Marilah kita meningkatkan amalan soleh atau kebaikan kita, semoga Allah mengampuni dosa kita.
Allah berfirman :
Maka sesiapa yang bertaubat sesudah dia melakukan kejahatan itu dan memperbaiki amal usahanya, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[Surah Al-Maidah, 5 : 39]
Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) dia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat...
[Surah Al-Furqan, 25 : 71]
Dari Anas R.A Meriwayatkan Bahawa Nabi S.A.W Bersabda :
"Setiap orang melakukan dosa, dan sebaik-baik orang yang melakukan dosa itu ialah yang bertaubat"

(Hadis Riwayat Tirmizi)

Wallahu A'lam. Baca, perhatikan dan ambillah tindakan!

Sunday, October 21, 2012

KESIHATAN : Mencegah Lebih Baik Daripada Mengubati.

Bismillah.
Alhamdulillah.
Wassolatu wassalamu ala Rosulillah Wa ala ashabihi ajmain.

Seperti yang manusia yang berakal sedia ketahui, kehidupan seseorang di dunia akan berakhir dengan kematian dan ini jugalah yang Islam maklumkan kepada manusia yang sudah maklum. Allah berfirman :
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
[Ali Imran, 3 : 185]
Bukan hanya manusia, setiap apa yang ada di bumi ini akan musnah dan yang kekal hanya Allah yang maha Mulia sebagai mana firman-Nya :

Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan. 
[Ar-Rahman, 55: 26-27]

Memahami Konsep Hukum Alam

Berbicara mengenai kesihatan, tidak dapat tidak kita akan menyelitkan bicara tentang kematian ataupun sebaliknya. Contohnya, seorang mak cik yang terlentang sakit (kesihatannya tidak bagus) berkata, "Allah sakitkan aku, mungkin kematian aku dah hampir sangat."

Atau seorang doktor akan berkata kepada suami mak cik yang sedang sakit, "Dalam keadaan mak cik sekarang (yang menghidap barah otak tahap ke-empat), mengikut apa yang saya belajar, jangka hayat mak cik hanya dalam lebih kurang 2-3 bulan. Apa-apa pun kesemuanya ketentuan Allah".

Boleh jadi juga, Pak Ali yang datang menziarahi keluarga Mak Cik Zaitun pada hari kematiannya bertanya kepada Azman, anak si mati, "Pukul berapa meninggalnya mak kamu? Sakit apa?".

Begitulah perkaitannya kesihatan dan kematian, seolah-olah kesihatan seseorang yang tidak elok yang mematikan seseorang sedangkan yang sebenar-benarnya Allah yang mematikan manusia dengan berbagai-bagai cara. Ada yang dimatikan-Nya dengan asbab kesihatan yang tidak elok seperti obesiti, lemah jantung, barah dan sebagainya serta ada juga yang mati disebabkan kemalangan jalan raya, ditembak, dibunuh dan pelbagai lagi kemungkinan. Semua hukum alam telah Allah tetapkan.

Pun begitu, amat saya tidak setuju dengan yang mengatakan, "Alah, kesihatan dijaga, makan dijaga pun kalau nak mati, mati juga, kemalangan ke apa ke...". Ini kerana, Allah telah menciptakan hukum alam yang Dia matikan kita dengannya. Dengan kata yang mudah, Allah mematikan kita dengan pelbagai sebab atau cara atau hukum alam.

Contohnya :
1) Zack sedang memandu keretanya dalam keadaan hujan lebat, jalan basah dengan kelajuan 160km/j, tidak semena-mena, dia ternampak seekor lembu melintas jalan lebih kurang 25m dihadapannya, lalu dia melakukan brek kecemasan.

2) Jacky sedang memandu keretanya dalam keadaan panas terik, jalan kering dengan kelajuan 160km/j, tidak semena-mena, dia ternampak seekor lembu melintas jalan lebih kurang 25m dihadapannya, lalu dia melakukan brek kecemasan.

Pada pendapat anda, sempatkah Zack dan Jacky memberhentikan kereta dan tidak melanggar lembu tersebut?

Mengikut hukum alamnya atau mudah difahaminya FIZIK, kereta Zack akan melanggar lembu dan kereta Jacky tidak kerana faktor jalan yang basah. Seseorang yang belajar khusus dalam bidang fizik atau kejuruteraan dapat mngiranya denga tepat berdasarkan force yang terdapat di jalan, tayar, brek dan sebagainya. Inilah sains, dan inilah cara saya memahami qadar Allah. Walaubagaimanapun, terlalu banyak lagi hukum-hukum alam yang hanya Allah sahaja mengetahuinya dan manusia belum menerokainya.

Begitu juga dengan kesihatan, yang merupakan salah satu cara Allah mematikan manusia, yang di dalam satu perkataan kesihatan ini boleh terkandung berbagai-bagai hukum, penyakit-penyakit, cara-cara menyembuhkannya, cara-cara menahannya dan sebagainya. Sebagai contoh, seorang wanita yang menghidap barah kulit payudara tahap ketiga, bila ke hospital, mengikut hukum kedoktoran, dia masih sempat dibedah untuk membuang ketumbuhan barah itu. Setelah doktor mengkaji segala-galanya, doktor memutuskan untuk lekaukan pembedahan, dan pembedahan dilakukan. Selepas pembedahan, pesakit dibawa pula untuk menjalani rawatan kimoterapi secara berperingkat. Pun begitu, sebulan selepas itu, pesakit itu kembali rasa sakit dan setelah discan, pesakit diberitahu, ketumbuhan sel barah yang sudah dibuang masih merebak dan pembedahan perlu dilakukan sekali lagi dan temu janji seterunya 2 bulan selepas itu.

Pesakit mengambil keputusan untuk berubat kampung. Pergilah pesakit ke rumah pengamal perubatan secara tradisional yang menggunakan akar-akar kayu, daun-daun dan doa sebagai ubat. Setelah berubat selama dua bulan, pesakit kembali ke hospital, didapatinya, ketumbuhan sel barah tadi telah hilang.

Apa yang ingin saya sampaikan daripada contoh tadi ialah, kekuasaan Allah. Betapa banyak cara atau hukum-hukum alam yang boleh menyembuhkan barah yang diciptakan Allah. Yang belajar dalam bidang kedoktoran, mereka melaksanakan pembedahan dan sebagainya, yang berubat secara tradisional, mereka menggunakan akar kayu. Namun, hukum Allah itu terkadang manusia merasa mengetahuinya sedangkan hanya Allah sahaja yang tahu. Orang yang belajar berkaitan kedoktoran mengetahui tentang kedoktoran, yang belajar tentang homeophathy tahu tentang itu dan yang berubat tradisional tahu cara itu, yang belum diketahui, Allah sahaja yang tahu.

Saya amat tidak setuju jika terdapat manusia yang seolah-olah mengatakan manusia tiada pilihan seperti yang saya cakap tadi. Contohnya yang mengatakan, "Bila kita memotong sesuatu menggunakan pisau, sebenarnya pisau itu tidak memotong, kita tidak memotong tetapi Allah yang memotong." Bagi saya, bila kita memotong, kita memilih untuk memotong dan pisau itu yang memotong dengan kekuasaan Allah yang menciptakan hukum, ketajaman itu memotong sesuatu benda yang sesuai dengan ketajamannya. Pisau, boleh memotong ikan, sesuai dengan ketajamannya yang sudah Allah tentukan. Besi, jika digunakan pisau yang sama, tidak dapat dipotong. Jika digunakan mesin, pisau yang lebih kurang tajamnya yang berpusing mampu memotong besi. Hukum-hukum ini semuanya Allah sudah tentukan dan diberikan-Nya ilmu kepada manusia untuk mengerti semua itu. Ini cara saya memahami qada' dan qadar.

Kesihatan

Berkaitan kematian sudah, berkaitan takdir sudah, sekarang sesuailah dihuraikan tentang kesihatan setelah memahami hukum-hukum tadi.

Bila bercakap tentang kesihatan, tidak dapat tidak ia akan berkait dengan makanan. Makanan selalunya menyebabkan penyakit. Bagi mereka yang tidak (mahu) memahami tentang hukum alam, mereka akan mengatakan, "Alah...Allah nak bagi penyakit, jaga makan pun kalau Allah nak bagi, kena juga...". Tetapi bagi yang berakal dan memerhati, akan memahami bahawa Allah menjadikan penyakit itu sebahagiannya dengan makanan yang dimakan oleh manusia. Sebagai contoh, Allah menjadikan penyakit kencing manis dengan gula yang diambil secara berlebihan tetapi penyakit barah pula boleh disebabkan oleh gelombang radioaktif.

Dengan memahami konsep hukum alam, terbentuklah kata-kata :
"Mencegah lebih baik daripada mengubati"
Bagaimana hendak mencegah kalau kita berpendapat segala-galanya Allah yang tentukan tanpa kita ada pilihan. Tidak dapat tidak, untuk mencegah, kita perlu berfahaman bahawa Allah berkuasa dan Allah memberi kita pilihan dengan kuasa-Nya.

Dua nikmat yang sering manusia lupakan ialah nikmat sihat dan masa lapang. Dengan kealpaan ini, manusia menzalimi diri dan kesihatannya. Manusia dalam waktu sihat tidak berfikir seperti manusia yang sakit. Sebab itulah, seeloknya kita meringankan kaki untuk melawat orang yang sedang sakit supaya kita mengetahui apa yang difikirkan si sakit.

Sejak ibu saya, Rahimah jatuh sakit, saya menangguh pengajian untuk menjaga ibu saya (rujuk tajuk Study Leave). Alhamdulillah, sejak berada di rumah, banyak saya mendapat pengajaran daripada apa yang berlaku. Dan pengajaran yang saya rasa paling baik untuk saya ingati selalu ialah, sakit itu sangat-sangat tak menyenangkan. Jika dalam waktu sihat, kita selalu makan sedap-sedap, ingatlah sakit itu bukanlah seperti makanan yang sedap itu kerana sakit itu sendiri ialah perkataan yang negetif, bukannya positif seperti perkataan sedap.

Ibu saya yang saya panggil mek ialah seorang yang amat cerewet dalam pemakanan. Banyak jenis makanan yang beliau tidak suka seperti susu segar, daging lembu, daging kambing, isi ayam yang agak lembik, ikan-ikan besar dan banyak lagilah. Namun, semenjak jatuh sakit, susu kambing pun ibu saya boleh minum walaupun dalam keadaan terpaksa. Begitulah gambaran negetifnya sakit itu. jauh lebih negetif daripada 'tidak sedap'.

Seperti yang saya perkatakan tadi, orang yang sihat tidak berfikir seperti orang yang sihat. Oleh sebab itu, jika diperhatikan, orang yang sihat makan segala benda seperti tempayan. Orang-orang dahulu, segala benda disimpan di dalam tempayan, begitulah mulut manusia, semua benda masuk. Orang yang lepas bersalin, tanpa segan silu meminum air sejuk atau air batu walaupun sudah dipesan orang tua-tua kerana sakit  kesan minum air sejuk itu tidak terus dirasakannya. Setelah beberapa bulan, kesannnya dirasai, pada masa itu, orang yang tadinya sakit akan bersumpah tidak akan minum lagi air sejuk. Tetapi, bila sakit itu hilang, diminumnya lagi.

Sama juga si perokok, hisap, hisap dan hisap, sekali sakit, masuk wad, dikatakannya hendak berhenti merokok, tetapi bila sudah sihat, lagi banyak merokok.

DIET

Allah berfirman :
Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
[Surah Al-Baqarah, 2 : 168]
Maksud baik (toyyiban) di sini ialah baik, bermanfaat untuk diri, serta tidak membahayakan bagi jiwa raga (dalaman luaran).

Jarang yang mengambil pengajaran daripada ayat ini termasuklah mereka yang selalu berkata bahawa mereka pejuang Islam dan mungkin juga termasuk diri saya sendiri. Tengok sahajalah bagaimana bentuk badan sesetengah pejuang Islam, bak kata orang Kelantan, "gemuk kembung" atau perkataan yang selalu digunakan ialah boroi. Mohon maaf bagi yang terasa tetapi anggaplah ini sebagai teguran, bukan sahaja kepada yang boroi tetapi kepada semua kerana mungkin sahaja yang boroi itu lebih sihat berbanding yang tidak.

Jadi, dengan mengambil pengajaran daripada ayat ini, marilah kita sama-sama mengatur semula diet harian kita. Selalunya, bila sebut tentang diet, orang akan terfikir tentang menguruskan badan. Pandangan itu salah, kerana diet bukan sahaja untuk menguruskan badan, tetapi sebagai pencegahan dan cuga merubat.

Tulisan saya kali ini bukanlah bertujuan untuk menjelaskan tentang diet, kerana diet bagi seseorang tertentu berbeza dengan seseorang yang lain. Ali yang menghidap penyakit tekanan darah rendah dietnya berbeza dengan abu yang menghidap tekanan darah tinggi. Nasihat saya, berjumpalah dengan ahlinya seperti doktor atau pengamal perubatan tradisional untuk bertanyakan tentang diet yang sesuai dengan anda.

Pun begitu, di sini saya akan nyatakan serba sedikit makanan-makanan yang TOYYIB atau baik untuk kesihatan kita dan juga yang tidak baik.

Yang Baik Untuk Kesihatan

1) Susu

Susu dikatakan oleh Rasulullah sesuatu yang berfungsi sebagai makanan sekaligus minuman dan hanya susu yang bersifat demikian. (Boleh rujuk kitab Syamail Muhammad)
Menurut apa yang saya belajar suatu masa dahulu pula, susu mengandungi banyak kalsium yang mana akan membantu menguatkan tulang. Susu juga elok untuk penghadaman dan ia sesuai diminum sebelum tidur kerana ia membantu orang yang minum untuk mendapatkan rehat yang berkualiti.

2) Buah-buahan
Buah-buahan yang banyak mengandungi vitamin C seperti anggur, oren, kiwi membantu menyihatkan kulit.

3) Minyak Zaitun
Rasulullah mengatakan minyak zaitun datangnya daripada pokok yang diberkati.

4) Digestible food
Digestible food ialah makanan yang boleh dihadam atau mudahnya ialah makanan yang mudah untuk dihadam. Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : (Maksudnya)
Keutamaan Aisyah dibandingkan perempuan-perempuan lain sama seperti keutamaan bubur dibandingkan dengan makanan yang lain.
(Riwayat Tirmizi, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Darami, Ahmad, dan Dailami)
Contoh lain ialah buah labu dan buah tembikai.

5) Madu
6) Sayur-sayuran
7) Kurma
8) Air yang tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk (bersuhu badan)
Ramai antara kita yang meminum air yang terlalu tinggi suhunya dan lebih ramai lagi yang suka meminum air + ais. Selalunya mereka yang suka meminum air + ais mempunyai perut yang buncit.

9) Makan dengan perlahan dan kunyah banyak kali
10) Sikitkan kualiti makanan setiap kali makan, tetapi kerapkan makan
11) Makanan semula jadi
12) Bersenam
Yang Tidak Baik Untuk Kesihatan

1) Makanan berkolesterol tinggi.
Makanan berkolestrol tinggi seperti makanan yang diggoreng dan daging lembu tidak elok untuk kesihatan. Makanan seperti ini selain akan membuncitkan perut, ia juga membantu pemakannya obesiti dan akan mudah terkena tekanan darah tinggi, jantung berlemak, hati berlemak dan strok.

2) Kekacang
Kekacang yang dimakan berlebihan tidak elok untuk tulang. Contoh kekacang yang digemari ramai ialah kacang soya.

3) Bahan pengawet
Pada zaman serba moden ini, terdapat pelbagai teknologi yang digunakan termasuk dalam penghasilan makanan. Maka dengan itu, terhasillah banyak makanan yang mengandungi bahan pengawet di pasaran-pasaran. Jadi, bahan pengawet eloklah dihindari atau dikurangkan.

4) Makanan yang terdedah kepada cahaya matahari
Boleh menyebabkan masalah kulit.

5) Tidur dalam cahaya
Tidur dengan lampu terpasang bukanlah tabiat yang baik kerana ia mungkin mengakibatkan kanser.

6) Minuman yang berwarna
Minuman yang berwarna pekat seperti black coffee, black tea, minuman berkarbonat dan minuman yang dimasukkan pewarna tiruan boleh menambah toksik dalam badan sekali gus memberi kesan kepada buah pinggang.

7) Mandi selepas makan
8) Senaman selepas makan
9) Bernafas ke dalam air yang sedang diminum
10) Makanan laut
Makanan laut seperti sotong, kerang, udang seeloknya dikurangkan terutamanya bagi orang yang mempunyai ketahanan badan yang rendah.

11) Pengambilan garam yang berlebihan
12) Makanan sejuk

Ini sahaja yang saya mampu senaraikan walaupun masih banyak lagi makanan dan perkara lain yang elok dan tidak elok untuk kesihatan.

Selain itu, saya nasihatkan semua pembaca untuk mengerapkan pemeriksaan kesihatan kerana hari ini, penyakit-penyakit baru banyak yang dihidapi dan terkadang ia dikesan setelah mencapai tahap yang sukar diubati seperti apa yang terjadi kepada ibu saya. Ibu saya disahkan menghidap kanser hati tahap yang teruk sehinggakan doktor memberitahu saya bahawa mereka tidak boleh melakukan pembedahan kerana ia telah merebak dan jika pembedahan dilakukan, ia hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Jadi, eloklah sekiranya kita melakukan pemeriksaan klinikal dengan kerap kerana, jika sesuatu penyakit merbahaya hinggap sekalipun, usaha-usaha mengubatinya tidaklah terlalu sukar.

Setakat ini sahaja tulisan pada kali ini, syukur kepada Allah kerana tulisan ini berjaya ditaip dan dibaca oleh sahabat semua. Semoga Allah menjadikan kita hamba yang sihat tubuh badan yang membolehkan kita memperjuangkan agama Allah, Islam setinggi-tingginya. Mohon maaf segala salah silap. Yang betul diikuti, yang salah dibetulkan. Ingat, mencegah lebih baik daripada mengubati.

Wallahu A'lam Wa ilal-liqa'.

Saturday, September 15, 2012

Study Leave


Bismillah

Alhamdulillah

Wassolatu Wassalamu ala rosulillah



Mak Sakit

     Beberapa minggu yang lepas iaitu semasa dalam tempoh pengajian semester pendek, beberapa kali dikejutkan dengan panggilan telefon memberitahu mak saya sedang sakit. Namun, panggilan itu tidak terlalu mengejutkan kerana mak saya agak kerap sakit sehinggalah satu panggilan, saya diberitahu mak saya berada di hospital. Sewaktu itu saya dalam perjalanan ke Bangi untuk menghadiri satu program iftar antara pemimpin-pemimpin berbilang agama di Malaysia anjuran MAIS dan IIS. Menerima perkhabaran itu, hati terus memujuk saya untuk terus pulang tetapi tugas saya waktu itu di samping menghadiri majlis tersebut, saya perlu menghantar sukarelawan perempuan ke tempat tersebut. Hasrat untuk mengikuti majlis tersebut luntur, hanya tanggungjawab untuk menghantar rakan sukarelawan yang perlu diselesaikan.


      Masih saya ingat, waktu itu, duit dalam poket saya memang sangat terhad, dan di dalam bank pula sudah habis. Selepas membayar tambang tren dan teksi kesemuanya, duit yang tinggal hanyalah RM15. Dan untuk pulang semula ke UIAM, tambang teksi sahaja pun sudah RM15. Fikir punya fikir, idea tidak juga datang. Yang dapat difikirkan hanyalah tindakan untuk berhutang daripada kawan sukarelawan yang saya hantar tadi untuk pulang ke UIAM dan untuk pulang ke Kelantan, saya tidak risau kerana kawan-kawan di UIAM, tengok muka sahaja mereka sudah tahu siapa yang ada masalah, siapa yang dalam keadaan baik.



     Dalam kebuntuan, saya menelefon Khairi , adik sesekolah di SMKA Falahiah untuk membelikan saya tiket ke Kelantan. Dia menyarankan saya menelefon Syarikat An-Najm, pengedar tiket di UIAM kerana itu lebih mudah. Saya terfikir, betul juga idea itu, tambahan pula tauke tiket itu pun abang angkat saya. Seingat saya, tanpa menunggu saya terus menelefon Abang Afif untuk bertanyakan tiket untuk ke Kelantan tetapi waktu itu Abang Afif di rumahnya di Taiping, Perak. Buntu. Tidak tahu apa yang harus diperbuat.

    Tiba-tiba, “tzzzt…tzzzt…tzzzt…”, telefon bimbit saya bergetar. Terpampang nama Najib Afif, bakal abang ipar saya –insyaAllah- di skrin. Saya angkat. Saya beritahu saya mahu pulang ke Kelantan dan Abang Najib beritahu dia juga mahu ke Kelantan, tapi dia masih di Perak. Nanti dia akan datang ke KL untuk mengambil saya. Berfikir duit hanya ada RM15, saya meminta dia mengambil saya di Bangi.

      Sambil menunggu ketibaan yang ditunggu, hati gundah gulana di tempat program. Akhirnya, lebih kurang 30minit sebelum waktu untuk berbuka puasa, sampailah abang saya, Najib menjemput saya. Setelah selesai dan berbuka puasa, kami singgah sebentar di rumah kakak Abang Najib kerana dia ingin mengambil barang-barangnya di situ. Setelah itu, perjalanan diteruskan ke Kelantan. Waktu itu saya langsung tidak berfikir untuk singgah di UIAM untuk mengambil pengecas telefon dan iPod.

     Perjalanan yang berliku-liku kami harungi dengan penuh kesabaran. Terima kasih kepada Abang Najib yang penat memandu. Pertama kali memandu lebih 12 jam katanya. Lebih kurang pukul 4.30 pagi, kami sampai di Kota Bharu. Kami terus menuju ke Hospital Raja Perempuan Zainab 2 Kota Bharu. Alhamdulillah pada waktu tersebut, pengawal yang menjaga pintu masuk ke wad 28 tertidur, saya terus masuk melihat mak saya. Sekali tengok, terkejut sangat. Kurus sangat mak saya waktu itu. Air mata tak dapat ditahan lagi daripada mengalir, namun sempat melarikan muka supaya mak saya lebih kuat.

Peperiksaan Akhir
     Dua hari pulang ke rumah, hidup diselubungi kesedihan kerana melihatkan keadaan mak saya yang agak teruk. Namun, berlagak kuat supaya mak saya pun kuat. Sesekali kaki melangkah melarikan diri jika air mata hampir-hampir menitik tak tertahan. Selepas dua hari di rumah, kami kembali ke KL kerana saya akan menduduki peperiksaan akhir semester pendek.

     10 Ogos, malam, pada hari peperiksaan akhir, saya terus pulang ke Kelantan. Waktu itu mak saya dah keluar daripada hospital dan akan pergi semula beberapa hari selepas itu untuk prosedur pan-scope. Sebelum prosedur tersebut, mak saya sekali lagi perlu masuk ke wad. Sewaktu di rumah, keadaan mak saya agak baik. Namun kali ini, sekali lagi tidak dapat menahan kesedihan melihat kesakitan mak saya. Kesakitan itu disebabkan oleh ubat yang diberikan untuk mengosongkan perut dan usus bagi memudahkan pelaksanaan prosedur tadi.

     Mak saya sebelum ini dikatakan terdapat ketumbuhan di hatinya. Ketumbuhan yang merebak ke hati. Jadi, prosedure yang saya sebutkan tadi adalah untuk mencari ketumbuhan asal yang mungkin dalam usus atau perut. Namun, setelah prosedur pan-scope itu, doktor tidak menemui apa-apa kecuali luka dalam esophagus atau itu dinamakan penyakit gastrik. Disebabkan itu, pada waktu petang itu, mak saya dibenarkan keluar wad dan perlu menghadiri temu janji pula selepas itu untuk proses CT Scan untuk mencari ketumbuhan yang menjadi rahsia itu.

      Waktu itu adalah cuti hari raya, kakak saya dari Johor pulang bersama suami dan anak-anaknya, kakak dan abang saya yang di Sabah yang tidak merancan untuk pulang beraya juga pulang beberapa hari sebeum hari raya memandang keadaan mak saya yang agak kritikal. Memandangkan saya akan menyambung pengajian pada 10/9/2012, adik-beradik mencadangkan saya menghantar mak ke Johor untuk tinggal di rumah kakak saya. Waktu itu mereka menyangkakan segala maklumat boleh dihantar ke Johor untuk menyambung rawatan di sana. Rupa-rupanya setelah tiket dibeli, sewakti kami ke hospital untuk proses CT Scan, doktor mengkhabarkan bahawa segala maklumat tidak boleh dihantar ke Johor, mungkin kerana kes mak saya yang agak kritikal.

     Tiket telah dibeli, memandangkan tiada siapa di rumah, saya meminta kepada mak saya untuk ambil cuti atau study leave pada semester ini. Namun, mak saya tidak bersetuju, mungkin kerana beliau kasihan akan saya yang sudah berumur namun masih belum menamatkan ijazah. Tidak-dapat tidak, perjalanan ke Johor diteruskan.

Di Johor

     Di Johor, pada awalnya keadaan mak saya agak sbaik pada waktu siang, cuma pada waktu malam mengalami kesakitan. Namun, ia tidak menentu. Pergi ke Hospital Sultanah Aminah Johor Baharu, menunggu begitu lama, tak pun dimasukkan ke hospital. Berderet-deret orang menunggu.

      Semester baru hampir bermula, waktu itu keadaan mak saya sangat-sangat tidak memuaskan. Namun dek kerana perjuangan di UIAM belum selesai, perjalanan ke KL terpaksa juga diteruskan diiringi kesedihan. Sesampainya di UIAM, keadaan diteruskan seperti biasa dengan lagak tiada masalah yang berlaku.

STUDY LEAVE

     Hari Ahad, malam, kakak saya telefon. Dia meminta saya study leave untuk menjaga mak saya dan katanya dia telah memujuk mak saya. Alhamdulillah. Setuju juga akhirnya. Dalam kepala saya, esok tidak perlu ke kelas, hanya perlu pergi pejabat untuk memohon cuti satu semester. Pada hari Isnin, pergilah saya ke pejabat untuk ambil borang. Pada awalnya saya ingatkan mudah sahaja untuk ambil cuti tetapi hakikatnya ia tidak semudah yang disangka memandangkan waktu awal sem, kesibukan ditumpu kepada proses untuk tambah matapelajaran. Mungkin ini semua disebabkan sistem pendaftaran mata pelajaran di universiti ini yang tidak esfisyen.

     Hari Isnin, permohonan dihantar. Sebelum dihantar, saya diminta membayar RM10. Tanpa berat saya terus membayar, namun dalam jiwa terfikir, "RM10? Untuk apa sampai RM10?". Setelah borang dihantar, kata seorang kerani, "Baiklah, kamu boleh pergi dahulu, nanti kami akan hubungi.". Sampai keesokannya, tiada panggilan daripada pejabat terebut. Saya pergi lagi ke pejabat tersebut, waktu itu saya bawa dokumen tambahan. Kerani lain pula berkata, "Baiklah, nanti saya akan hubungi kamu, sepatutnya pagi tadi masa jumpa ustaz, tetapi ustaz ada mesyuarat. Mungkin petang ini atau pagi esok.". Agak geram mendengarrkan perkataan 'NANTI', namun saya hanya senyum tanda hormat dan sebagai latihan mengawal marah. Tunggu dan tunggu, tiada juga panggilan yang diterima.

      Hari Rabu, pagi-pagi lagi saya ke pejabat untuk bertanyakan masa untuk temuduga dengan ustaz untuk mendapatkan tandatangan kelulusan. Kakak kerani yang sepatutnya menguruskan cuti tersebut tiada, kata seorang kerani lain, dia ke bank untuk suatu tujuan. Saya meminta kerani lain mencari borang saya di atas meja kerana yang ke bank tersebut kerana Ustaz sudah ada waktu itu. Setelah dicari, tiada borang saya ditemui. Terpaksalah saya menunggu kerani yang mengururskannya. Rupa-rupanya borang permohonan sudah masuk ke bilik Ustaz, namun tiada panggilan yang dibuat kepada saya. Inilah sebab kelambatan! Sikap tidak mementingkan orang lain.

     Surat sudah diluluskan ustaz. Urusan dengan ustaz sangat mudah, yang susahnya urusan dengan orang bawahan. Untuk urusan yuran dan asrama, perlu kepada surat rasmi. Saya fikirkan semua itu akan diuruskan semua oleh kerani, kerana selepas ustaz tandatangan, saya sudah bertanya kepada kerani, katanya tiada apa lagi yang perlu diperbuat. Geram ditahan. Hari Khamis, terpaksa ke pejabat lagi untuk minta surat rasmi. Waktu itu kerani tersebut sedang menaga kaunter, katanya, "kamu datang sekejap lagi ya, pukul 11, sebab saya sedang jaga kaunter, tak boleh campur urusan lain.". Saya hanya senyap. Tepat pukul 11 pagi, saya sampai, pandang kiri pandang kanan, tak nampak pun kerani tersebut. Rupa-rupanya baru nak mula makan, lebih kurang 11.15 pagi barulah keluar. Saya terfikir, "Allah, mudahnya kerani U Islam bertidak dengan janji.". Setelah diceknya, dia kata, minggu kedua pengajian mungkin baru siap ni. Dengan senyum menahan geram, saya beritahu dia yang mak saya sedang sakit dan saya perlu cepat pulang. Katanya lagi, "Kalau begitu datang esoklah dalam pukul 11, tu pun kalau siap."

      Melalui perbicaraan kami, saya fikirkan, proses untuk mendapatkan surat rasmi itu susah dan perlu kepada kaitan AnR dan sebagainya. Rupa-rupanya, pada hari jumaat, pukul 11 pagi lewat sedikit, saya ke pejabat dan surat itu sudah siap ditaip dan sudah ada di dalam komputernya dan tinggal lagi hanya edit nama dan tarikh. Allahu Akbar, perkara yang boleh disiapkan dalam masa kurang dari 15 minit itu dikatakannya boleh siap dalam seminggu. Betapa tidak caknanya kerani UIAM terhadap masalah yang dihadapi pelajarnya.

       Di mahallah pula, saya menghadapi masalah kerana terpaksa memindahkan semua barang saya daripada bilik. Sepatutnya, saya boleh menyimpan barang saya di bilik asal jika saya bayar yuran. Perkara ini menggusarkan kerana tidak tahu ke mana hendak dibawa barang-barang yang banyak tu. Namun, sekali lagi masalah terlerai selepas Abang Najib bertahu mahu melawat mak saya di Johor. Jadi, bolehlah saya bawa buku-buku yang disayangi itu ke Johor untuk disimpan.

     Semua urusan selesai, tinggal lagi sedikit pakaian yang belum dimasukkan ke dalam beg. Sekarang, saya menaip post ini sebelum berangkat ke Johor beberapa jam daripada sekarang. Study leave akan bermula. Sedih meninggalkan sahabat-sahabat di sini yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Kampus. Antara kawan saya yang akan bertanding ialah Anas Mazli dan Hafis Firdaus, kedua-duanya pelajar kejuruteraan.

Untuk semua calon yang saya kenali, saya ucapkan, "WE UNITE FOR ISLAM".

     Masuk semester depan, saya perlu menyediakan diri dengan mental yang kuat untuk daftar matapelajaran kerana pelajar-pelajar yang bercuti tidak boleh menggunakan sistem komputer untuk daftar subjek. Satu lagi kepayahan yang UIAM tawarkan untuk pelajar-pelajar yang kesusahan dan memerlukan kepada cuti. 'Terima kasih' saya ucapkan kepada seluruh pentadbiran UIAM yang suka menawarkan kepayahan kepada pelajar.

Pilihan Raya Kampus

     Menyentuh isu pentadbiran UIAM, saya amat-amat kecewa dengan pentadbiran UIAM kerana terlampau banyak kerenah. Berkaitan Pilihan Raya Kampus, saya ingin melihat ia dilakukan secara telus, bukannya seperti sebelum-sebelum ini. Memang benar WUFI memenangi pilihan raya  kampus yang lepas-lepas, namun sistem seperti e-voting saya rasa tidak perlu dan ia boleh membawa kepada penipuan. Selain itu, saya berharap untuk PRK selepas ini ada wakil pelajar sebagai pemantau. Kedengaran juga isu kaitan pro-Aspirasi dengan UMNO dan juga pentadbiran dengan UMNO.

      Isu  Ustaz Azhar dilarang berceramah di Masjid UIAM, isu Dr Aziz Bari digantung tugas kerana satu kenyataannya berkaitan Sultan Selangor, isu Dato' Saifuddin, timbalan Menteri Pengajian Tinggi dihalang membentangkan e-booknya di AIKOL, isu Presiden SRC yang lepas, Iqbal yang dihalang berdialog dalam Hujah TV9 bersama Prof Dr Zaleha dalam beberapa jam sebelum program, dan yang paling terkemudian, isu K-FIQH dihalang diadakan di Main Audi 36jam sebelum program. Semua ini harus diingat semua pelajar bagaimana jeleknya tindakan-tindakan pentadbiran UIAM yang mungkin dibanyangi UMNO-BN. Pesanan saya untu orang atasan UIAM, duhai manusia, janganlah kamu takut makan minummu ditutup pihak yang lebih atas semata-mata jika kamu ingin memperjuangkan Islam. Jika kamu takut makan minummu ditutup pihak yang lebih atas, dan kamu laksanakan seperti permintaan mereka, maka jangan dimarah jika kami mengatakan kamu semua BUSUK HATI, kerana itulah hakikatnya. Seorang munafiq sangat mudah mengorbankan agamanya demi makan minumnya.

Doa

Saya doakan kawan-kawan saya yang bertanding diluruskan niat mereka.
Saya doakan WUFI memenangi PRK UIAM dan Pro-Mahasiswa memenangi PRK di universiti-universiti lain.
Saya doakan kemenangan mereka -insyaAllah- menjadi petanda yang baik.
Saya doakan PAS dan rakan Pakatan Rakyat menewaskan Kerajaan Rasuah, Ketirisan UMNO-BN dan sekali gus menjadi petanda kebangkitan Islam teluruh dunia -InsyaAllah-.
Saya minta setiap yang membaca post ini mendoakan kebaikan kepada ibu saya dan kekuatan kepada saya.

Buku
InsyaAllah cuti ni akan dihabiskan untuk menjaga mak dan membaca buku. O my books, here I come!
Harap istiqamah la...=)
Wallahu A'lam.

Sunday, September 2, 2012

Gambar-gambar.

Bismillah.
Alhamdulillah.
Wassolatu Wassalamu Ala Rosulillah.

Sekian lama berfikir idea untuk menulis, namun tidak juga datang. Inilah hasilnya. Gambar-gambar yang digoogle dan ada juga yang diambil daripada yang lama tersimpan.


3 qul!

Gambar pelajar-pelajar sekolah islami di Kota Bharu, Kelantan.

Masjid Beijing, Tumpat, Kelantan.



Equality in Islam.

Islam : Dinul-Haq!

Respected person : Dr Ismael Hanyeh.

Respected person : Dr Morsi.

Respected person : Ahmed Deedat.


Respected person : Nik Abdul Aziz.


Respected person : Haji Abdul Hadi.

Respected person : Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.

Respected person : Dr. Zakir Naik.

Muslims all over the world.

Islamic wedding.

Tak tahu gambar apa.
Muslims halal couple : Marriage.


Muslims halal couple : Marriage.

Islamic family.

ISLAMIC QUOTES













Save Palestine!


Friday, August 17, 2012

Masa Yang Ringan.

Assaamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh.

Bismillahirrohmanirrohim.
Alhamdu lillahi robbil-alamin.
Wassolatu Wassalamu ala rosulillah waala alihi waashabihi ajmain.



Emak  Sakit.

     Pada hari Sabtu yang lepas, pagi-pagi lagi saya meninggalkan UIAM menuju ke Hotel Equatorial, Bangi kerana ada program di situ. Program Iftar Mahabbah bersama ketua-ketua agama lain iaitu Buddha, Kristian, Hindu, Tao dan Sikh. Program sepatutnya bermula pada pukul 4.30 petang, tetapi saya bertolak awal kerana sebagai volunteer saya dikehendaki sampai sebelum pukul 12 tengah hari.

     Sewaktu berada dalam tren, kakak saya telefon daripada Johor tetapi saya tidak menjawabnya kerana segan untuk bercakap dalam khalayak. Sesapainya di KL Sentral, dapat satu SMS daripada kakak mengatakan mak saya sakit dan dimasukkan ke wad. Secara spontan saya terus terfikir untuk balik semula ke UIAM dan membeli tiket untuk ke Kelantan. Namun, saya perlu menghantar kawa ke sana dahulu. Perjalanan ke Bangi diteruskan juga dengan penuh keberatan.

   Sewaktu itu, duit dalam poket hanyalah RM15. Celaru memikirkan macam mana untuk sampai ke Gombak dengan RM15 ini. Tiket ke Kelantan tiada masalah, bila sampai di UIAM boleh sahaja cekau duit sesiapa. Tiba-tiba tunang abang saya telefon daripada Perak. Katanya dia ingin ke Kelantan dan dia pelawa saya balik bersamanya. Alhamdulillah pertolongan tiba.

Suasana di Wad.

    Setelah bersusah-payah untuk sampai ke Kelantan, akhirya kami sampai juga dengan ketentuan-ketentuan sunnatullah. Di wad, banyak pengajaran yang dapat diambil oleh orang-orang yang suka  memerhati dan berfikir.

   Di wad, kebanyakan pesakit merengek-rengek kesakitan menanggung azab dunia. Pesakit-pesakit, keluarga pesakit, jururawat-jururawat serta doktor-doktor bertungkus-lumus berusaha memastikan kepulihan pesakit dan memastikan umur pesakit lebih panjang. Begitu berharganya sedikit umur yang berbaki sehinggakan berbagai pihak cuba mempertahankannya.

    Waktu ini, terfikir sejenak saya akan masa-masa yang telah saya buang sepanjang hidup saya selama 23 tahun. Banyak sekali. Adakalanya masa digunakan untuk berbual-bual kosong, bergurau senda, bermain games dan berbagai lagi. Tidak kurang orang lain ada yang dihabiskan untuk menonton movie Melayu, Cina, Korea Inggeris dan sebagainya, menonton perlawanan bola sepak, ada yang berzina, ada yang mencuri dan sebagainya.

     Allahu ya Ghaffar. Ruginya kami. Benarlah kata-Mu.

Bismillahirrahmanirrahim. 
Demi waktu Asar, sesungguhnya manusia itu sungguh berada dalam kerugian. Kecuali 1) orang-orang yang beriman, 2) orang-orang yang berbuat kebaikan 3) orang-orang yang berpesan kepada kebenaran 4 orang-orang yang  berpesan dengan sabar.

     Di wad juga, ibu saya kesakitan dan dalam kesakitan itu bersusah payah untuk solat. Sukar sekali dan semestinya yang lebih sukar adalah untuk mendapatkan khusyuk. Melihat keadaan itu, teringat suatu masa dahulu, sewaktu dada saya ditumbuhi kayap. Kayap merupakan sejenis ketumbuhan dipenuhi cecair. Kesakitannya tidak seberapa dibandingkan kesakitan ibu saya, namun untuk solat sudah dirasakan berat dan sukar.  Apatah lagi kesakitan yang berat.

     Kembali kepada ayat dalam surah An-Asr ataupun dalam bahasa Melayu Waktu Asar. Selalunya ramai yang memberi maksud Al-Asr sebagai waktu sedangkan ia khusus kepada waktu asar. Waktu Asar boleh dikatakan waktu pengakhiran siang. ia merupakan sumpah yang Allah gunakan dalam surah ini. Kadang-kadang sumpahan yang Allah gunakan tidak berkait dengan apa yang  disampaikan selepas itu seperti dalam surah Ad-Dhuha, nampak seperti tidak berkait. Dalam surah ini, juga cuba kita lupakan seketika waktu asar itu, dan anggap ia sebagai sumpahan Allah bertujuan menguatkan apa yang akan disampaikan selepas itu.

    Sesungguhnya manusia sungguh berada dalam kerugian. Semuanya kerugian. Bukan hanya kerana manusia tidak menghargai masa, tetapi yang lebih penting kerana dia tidak beriman, tidak melakukan perbuatan baik, tidak berpesan kepada kebaikan dan kepada kesabaran. Masih ingat lagi suatu masa dahulu Bro Shah Kirit pesan, dalam surah ni ada 4 tazkirah dan jika 4 ditolak 1 akan jadi kosong. Maksudnya, jika salah satu daripada 4 tazkirah dalam surah ini ditinggalkan, kerugian tetap bersama manusia tersebut.

     Berada di hospital, banyak keadaan yang diperhatikan. Ada yang bersusah payah melaksanakan solat fardu, ada yang dengan ringan meninggalkan solat. Tidak lupa juga masih ramai yang di tempat lain sedang asyik membuang masa. Adakah mereka menunggu sakit dahulu baru hendak merasa rugi dengan apa yang diperbuat? Ataupun bila sakit mereka beralasan, sakit macam mana nak solat.

     Persoalan yang bermain di fikiran sewaktu di hospital : Sering saya dan kawan-kawan mengatakan hiburan itu untuk menenangkan hati untuk ibadah seterusnya dek kerana kepenatan ibadah sebelum ini. Hiburan yang di ambil itu tidak kurang yang melalaikan, mendatangkan dosa, menonton dedahan aurat dan sebagainya. Persoalannya, adakah perkara-perkara ini yang akan membantu setelah mati nanti atau kepenatan beribadah dan memenuhi tuntutan 4 tazkirah tadi yang akan membantu kita menjadi manusia yang tidak rugi? Adakah hiburan melalaikan tadi dikira sebagai amal kebaikan di sisi Allah?

      Teringat satu pepatah Melayu, "SUDAH TERHANTUK, BARU TERNGADAH". Adakah kita nak insaf atau berbuat baik setelah kita ditimpa kesusahan? Adakah kesusahan yang akan datang dahulu atau kematian? Allah.

      Persoalan yang perlu disoal juga jika kita ingin menunggu sakit dahulu baru nak beramal kebaikan ialah, adakah kita berjaya menghadapi ujian sakit? Adakah kita sanggup bersolat dalam kesakitan sedangkan dalam keadaan sihat tidak pun kita melatih diri kita ke masjid bersolat jemaah?

Renungan untuk diri sendiri...gerun wo!!!

Monday, July 30, 2012

Pengalaman Dakwah di Sabah : Episod 2



السلام عليكم
Peace be upon you.
بسم الله الرحمن الرحيم
In the name of Allah ( God ), Most Gracious, Most Compassionate
الحمد لله ربّ العلمين
Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds
الصلاة والسلام على رسول الله وعلى أصحابه أجمعين

     Sebelum ini, dalam episod 1, telah diceritakan pengalaman perjalanan daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ke Kota Kinabalu, seterusnya ke Kg Paus dan Kg Debut di Ranau. Untuk kali ini saya akan ceritakan pula pengalaman di Kg Padang Iniruwanan, Mukim Sepulut, Keningau.

     Selepas dua hari dua malam di Kg Debut, pada hari ketiga, kami berpagi-pagian bertolak ke Pekan Ranau bertujuan untuk ke Keningau. Sebelum adik-adik angkat ke sekolah, sempat saya bersalam dengan mereka, kecuali dengan Uqi kerana Uqi pergi tanpa beritahu terlebih dahulu sewaktu saya sedang menikmati mandi air bukit.

    Setelah selesai bersiap-siap, datanglah kawan perempuan yang pergi bersama dengan ayah angkatnya menaiki van putih untuk membawa kami ke Pekan Ranau. Bertolak kami dengan kesedihan memerhatikan Umie dan jiran-jiran menangis.

      Sesampainya di Pekan Ranau, Pak Cik Awiss mengajak untuk minum-minum dulu sebelum bertolak sedangkan sebelum adik-adik ke sekolah tadi, kami sudah minum dan makan. Kekenyangan suda bha. =) Kawan saya yang perempuan itu berketurunan Dusun, tidak hairanlah dia masih mampu memakan kuih di kedai makan itu padahal saya fikir dia jua sudah sarapan di rumah tadi. Seperti yang saya sebutkan sebelum ini dalam episod 1, orang Dusun, makannya memang banyak tetapi tubuhnya sentiasa slim.

     Perjalanan kami daripada Pekan Ranau ke Keningau seterusnya menaiki van putih juga tetapi yang lain. Sementara menunggu van dipenuhi penumpang, sempat saya pusing-pusing pekan dulu. Dibuai bayu bukit, memang kesejukan bagi orang yang kurus seperti saya. Di Pekan Ranau diperhatikan ramai juga yang bertudung, malah ada juga yang bertudung labuh. Mungkin yang bertudung labuh itu muslim yang lebih terdedah dengan pendidikan moden atau mungkin sahaja guru-guru j-QAF yang mengajar di sana. Namun, yang pastinya Ranau ialah satu daerah yang memang sudah dimasuki orang Islam sejak lama dahulu. Menurut cerita di Kg Debut, Islam telah sampai di situ sudah lebih 60 tahun. Tidak hairanlah di Ranau terdapat sebuah sekolah agama negeri yang menjadi tumpuan pelajar-pelajar daripada seluruh Sabah.

      Van putih hampir waktunya untuk bertolak, kami penupang-penumpang tertunggu-tunggu waktunya van itu bertolak dengan penuh kesabaran. Naik seorang lagi penumpang. Wanita muslimah bertudung labuh berwarna ungu. Berpurdah. Saya waktu itu di seat paling belakang, kawan saya di tengah. Duduk wanita tadi di sebelah kawan saya. Tidak lain tidak bukan saya fikir itu guru j-QAF daripada semenanjung lah sebab tidak pernah saya kenali orang Sabah yang berpurdah selain kawan saya itu. Seketika perjalanan, kawan saya SMS, beritahu tetang wanita itu. Katanya wanita itu saudara baru, orang Sabah. Kalau tidak salah kawan saya kata dia orang Kota Belut. Tak sangka, orang Sabah juga ada yang sehebat ini. Ini menunjukkan masa depan Islam di Sabah.

      Lama juga perjalanan dari Ranau ke Keningau ni rupanya, sehingga belikat punggung mula sakit-sakit, lenguh-lenguh. Saya ingatkan dekat sjak. Walaupun perjalanan itu dihiasi dengan lubang-lubang aspal (jalan raya tar), bukit-bukit, namun sempat juga saya terlelap-lelap.

     Sampai di Pekan Keningau, kakak saya belum lagi tiba. Baru keluar kelas katanya. Dia yang mengajar di Sekolah SK Bariawa Ulu bergegas ke tempat van tadi meninggalkan kami, namun perjalanan yang dekat daripada sekolahnya ke pekan mengambil masa yang lama kerana jalan kesesakan. Di Keningau dikatakan sering mengalami kesesakan lalu lintas kerana bertambahnya jumlah kereta di pekan itu. Tidak hairanlah jika pekan Keningau nampak jauh lebih maju daripada pekan Ranau.

    Sementara menunggu ayahnya dan kakak saya datang, kawan saya bertanya, "tahu muslimah bertudung labuh ungu berpurdah adi kerjanya apa?", dengan yakin saya menjawab, "mengajar.". Namun tekaan itu meleset jauh sekali. Rupa-rupanya di bekerja sebagai jururawat. Tanjat boboi!

      Hari itu hari Jumaat, sehari sebelum Ramadhan, kami hanya berehat di rumah masing-masing kerana rancangnya kami akan masuk kampung keesokan harinya. Namun, bukan rezeki kami, kami tidak dapat ke kampung tersebut, kalau tidak salah kampung Sinilahan. Bermakna, berakhir sudah program dakwah di Sabah. Sungguh kecewa saya pada waktu itu kerana lawatan ke kampung itu batal.

       Kehebatan takdir Allah, kawan saya dapat menghubungi seorang ustaz daripada Lumut, Perak yang sering berdakwah di Sabah bersama isterinya, Ustaz Mohd Fadli Yusof namanya. Diberitakan, ustaz ini sudah mengislamkan lebih 100 orang daripada pelbagai kaum di Sabah.  Saya terfikir, sungguh hebat kelebihan yang Allah berikan kepada ustaz ini dan isterinya.

     Pada waktu itu ustaz itu berada di Sabah, dan kebetulannya juga di satu kampung dalam daerah Keningau. Jadi, kami mengambil peluang ini untuk mengenali beliau. Pagi Sabtu itu, hari pertama berpuasa, saya meminta izin kakak untuk meminjam kereta Alza nya untuk ke Pekan Sook, berhampiran rumah kawan saya dan seterusnya ke kampung tempat ustaz itu berada. Kakak saya agak keberatan kerana maklum sahajalah jalan di Sabah memang merbahaya. Tambahan pula, orang-orangnya juga merbahaya. Ada cerita-cerita yang tidak elok terjadi kepada orang yang memandu keseorangan dan sebagainya.

     Inilah cabaran-cabaran yang biasa dilalui pendakwah. Anak, isteri, keluarga, harta sering sahaja menyayanyi kita dan ingin kita menyayangi mereka.

     Setelah dipujuk-pujuk, kakak saya akhirnya membenarkan saya pergi. Perjalanan daripada Pekan Keningau ke Pekan Sook sepanjang 45km. Kalau di Semenanjung Malaysia, perjalanan itu hanya mengambil masa lebih kurang selama 30minit sahaja dengan pemanduan biasa 90km/j. Namun, abang ipar memberitahu saya perjalanan ini paling kurang mengambil masa selama 40 minit.

  Perjalanan bermula, jalan Keningau-Sook nampaknya masih baru dan agak selesa. Walaupun bengkang-bengkok dan naik bukit turun bukit namun jalannya tidak berlubang-lubang seperti jalan Ranau-Sadakan. Walaupun pertama kali memandu sendirian di Sabah, masa maling kurang iaitu selama 40 minit dapat saya capai dengan Alza putih itu.

      Dari Pekan Sook ke rumah kawan saya, seketika melalui jalan tak berturap. jiwa membisik, "habislah kereta kakak aku ni.". Masa tidak banyak dihabisan di rumahnya, sekejap sahaja di situ, kami terus bertolak ke suatu tempat yang tidak saya ketahui tempatnya. Hanya menurut apa yang tuan rumah katankan. Perjalanan kami ditemani Khairuddin, sepupu kawan saya yang sedang belajar STPM di SMK Keningau, Ikhwan dan Arif, adik kawan saya.

     Dikatakan, kami akan ke Nubawan. Sebelum sampai ke aspal kami melalui jalan tidak berturap untuk beberapa ketika. Walaupun jaraknya pendek, namun masa yang diambil agak ama kerana pemanduan yang sangat perlahan. Sampai di jalan aspal, kelihatan papan tanda Nubawan 45km. Wah, kusangkakan dekat, rupanya jauh! =) Perjalanan diteruskan dengan bualan ringkas. Dipecutnya Alza 90-120km/j. Akhirnya sampailah di suatu tempat dinamakan Kg Padang Iniruwanan, Mukim Sepulut. Kereta tidak dapat masuk ke sana kerana kampung itu dipisahkan dengan sungai daripada jalan raya.

GAMBAR-GAMBAR JALAN MENUJU KG PADANG INIRUWANAN.
Jalan bengkang-bengkok.


Jalan lurus.


Jalan tanah dan berbukit.


Jalan berbatu rata.


Jambatan kecil.


Kg. Padang.


Jambatan gantung yang teramat-amatlah panjangnya.

     Sampai di Kg Padang, terkejut melihat jambatan gantung yang panjang sangat. Kata Ustaz Fadli yang banyak keluar masuk kampung di Sabah, ini boleh dikatakan jambatan gantung terpanjang yang ada di Sabah. Lebih panjang daripada yang ada di Tamparuli. Suasana kampungnya, segar sekali. Inilah tempat yang sering dibayangkan. Inilah tempat yang sering diimpikan.

     Berjumpa dengan Ustaz Fadli di sini, banyak sangat yang diceritakannya dan itu memberi semangat kepadaku untuk berdakwah. Ustaz Fadli dan isterinya kerap ke Sabah. Kehidupannya 10 hari di semenanjung, 10 hari di Sabah. Pada mulanya saya ingatkan ustaz Fadli ialah orang Sabah, namun setelah ustaz beritahu bahawa dia berulang-alik datang ke sini, bertambah kekaguman saya kepada beliau. Bersama teman setia di sisi, ustaz tersenyum sahaja dalam kepenatannya. Saya terfikir, inilah pentingnya seorang isteri, seorang isteri yang faham tentang dakwah Islamiah. Untuk saya menjadi pendakwah, tidak dapat tidak, jika saya ingi berkahwin, isteri saya perlulah yang memahami tugas dakwah dan sudah sedia tertarbiah. Jika tidak, masa perlu digunakan sedikit untuk mentarbiah, sedangkan masa sentiasa berlalu laju.

     Antara soalan yang sempat dilontarkan kepada Ustaz ialah tentang di mana ustaz mendapat pendidikan. Ustaz menjawab, "Al-Arqam.". Akal saya terus terlintas soalan anak muda yang seusia saya di rumah Pak Cik Awiss tentang Al-Arqam. Saya katakan, Al-Arqam ni ada baiknya ada kurangya, yang baik kita ambil dan yang terbukti salah kita tolak. Daripada persoalan anak muda ini, tahulah saya rupa-rupanya yang banyak melakukan dakwah ialah orang-orang daripada Al-Arqam. Jiwa sedikit cemburu kerana orang di sini mengetahui bahawa Al-Arqam banyak melakukan dakwah di sini tetapi orang tidak mengetahui PAS juga ada berdakwah seperti Ustaz Zulfekar yang diceritakan sebelum ini. Perasaan itu saya terus lempar jauh-jauh, semuanya saudara saya.

      Dalam rancak berbual, tetiba ustaz mengeluarkan kata-kata ajaib minta kami berbuka puasa di situ. Sudah! Dah janji dengan kakak sebelum pergi untuk berbuka sekali. Namun, kata-kata itu memang ajaib. Didesak pula oleh kawan saya supaya memujuk kakak. Akhirnya, perancangan mahu balik selepas asar ditangguh kepada selepas maghrib. Desakan itu memberi lebih banyak pengalaman kepada saya.

      Selepas Zuhur, sempat memerhatikan ustaz mengulang shahadah adik Nuratikah bt Rimin yang memeluk Islam April lalu. Nuratikah memeluk Islam selepas ibunya. Kata Ustaz Fadli, kami hanya mencuba mengisi borang dan menghantarkan ke Jabatan Islam Sabah. Namun, selalunya, hampa. Mereka hanya membiarkan sahaja borang-borang yang kami hantar, katanya. Kami berkunjung ke rumah Pak Cik Rimin untuk mendapatkan cop jarinya untuk pengislaman Nuratikah. Pak Cik Rimin belum memeluk Islam. Katanya dia berminat, tapi belum bersedia. Pak Cik Rimin sewaktu kami berbual sempat bertanya tentang tapak masjid yang dirancang untuk dibina masjid di situ. Dia menawarkan diri untuk menjaga tapak itu dan memesin rumput di situ. Terbayang, mungkin beginilah Abu Talib yang melindungi Rasulullah walaupun dia bukan Islam. Semoga Allah memberikan hidayah kepada Pak Cik Rimin dan meringankan azab Abu Talib.
Pak Cik Rimin dan Nuratikah

      Sebelum aktiviti masak-memasak, semat menemankan ustaz Fadli keluar membeli barang-barang untuk dimasak.
Kena ada kenderaan macam ni kalau nak tinggal di Sabah. Baru seronok.


     Setelah solat asar, bermulalah aktiviti masak-memasak untuk berbuka puasa. Buka puasa hari pertama kali ini memang benar-benar pengalaman pertama kali. Sungguh indah saya bayangkan. Dalam sibuk-sibuk memasak, ternampak dua kelibat remaja perempuan yang berstokin berwajah putih dan bersih. Wah, hebat ni! Di kampung ini masih ada yang bukan Islam dan yang sudah Islam pun masih ramai yang belum betul-betul mengenal Islam. Jiwa tertanya-tanya daripada mana datangnya dua musliah yang bertudung labuh dan berstokin ini. Nak ditanyakan kepada kawan muslimah ni, nanti dikatanya gatal pula. Hilang siqah sheikh! =) Namun, perasaan ingin tahu itu melebihi su' dzon kepada kawan sendiri menyebabkan saya bertanya juga. Rupa-rupanya seorang antara dua itu cucu tuan rumah yang saya singgah tersebut dan yang lagi seorang kawannya daripada kampung sebelah yang belajar di satu sekolah berdekatan. Mungkin guru disekolah tersebut yang mendidik mereka.

Chef Saifullah dan Tabib Muda Saiful Bahri



     Pengalaman hebat di kampung tersebut berakhir dengan juadah makanan selepas solat maghrib. Sebelu maghrib hanya berbuka dengan kurma dan air. Seronok di sini menjadikan saya tidak mahu pulang. Selepas makan, kami bergegas pulang kerana sudah berjanji dengan kakak dan emak mahu pulang selepas maghrib. Ketika ini terfikir, rupa-rupanya adik-beradik dan emak masih menganggap saya seperti kanak-kanak dan tidak mampu berdikari. Patutlah bila bergurau dengan mak cakap nak kahwin, respon negetif diberikan. Inilah nasib jika anda adalah anak bungsu.

      Perjalanan pulang ditempuh dengan penuh kelajuan. Singgah hantar kawan muslimah di Sook, diteruskan ke Keningau ditemani Khairuddin.

_________________________________________________________________________________

Dakwah dan Kesyumulannya

Islam adalah cara hidup. Sekali kita mengaku Islam, makan Islam itu perlu diperjuangkan, bukan sekadar amalan seperti solat puasa haji sahaja. Islam perlu disebarkan. Man Qala La Ilaha Illa Allah, Fahua Daie. Sesiapa yang mengatakan tiada tuhan selain Allah, maka dia adalah penjemput kepada Allah, pendakwah.

Dalam dakwah, tiada pilih bulu. Ada yang memperkecilkan dakwah kepada Orang Asli, katanya Orang Asli tidak intelligent menjadikan dakwah lambat tersebar dan memperbesarkan dakwah melalui dialog-dialog dengan orang agama yang cerdik pandai sahaja. Sedangkan Orang Asli itu lebih rendah hati berbanding orang cerdik pandai. Ada yang melebihkan dakwah kepada Orang Asli dan pedalaman sehingga hujah-hujah tidak ada jika berhadapan dengan golongan cerdik pandai. Ada yang berdakah hanya kepada ibadah, menutup aurah, iaitu ISLAH sebenarnya. Ada yang berdakwah untuk menarik orang ke partinya. Dakwah sebenar ialah dakwah pada setiap tempat keberadaan kita. Semua golongan sepatutnya mampu setiap muslim dekati dan inilah dakwah Rasulullah. Datang si Badwi di ajarnya si Badwi, datang si pembesar didakwahnya si pembesar, didekatinya sang raja, dibunuhnya kaum kerabat sediri yang melawan Islam, berdamai dia dengan yang mahukan pendamaian, dikunyahnya makanan untuk disuapkan kepada wanita Yahudi, diketuknya pintu rumah Ali dan Fatimah mengajak sujud kepada Allah pada waktu malam, disuruhnya wanita muslimah menutup seluruh badan. Nah, lengkap bukan?

PAS Pilihanku

Wasilah saya dalam memperjuangkan Islam adalah PAS. Kerana PAS itu jemaah yang menghampiri kesyumulan. Pas tidak seperti yang lain. Dakwah kepada Orang Asli PAS lakukan, dialog dengan cerdik pandai PAS lakukan, dakwah melalui POLITIK juga PAS laksanakan, hubungan dengan jemaah Islam jua tidak ditinggalkan. Isu dunia PAS cakna, isu negara PAS teliti. Inilah jemaah. Orang-orang didalamnya saling melengkapi antara satu sama lain. Jika bersendirian, mana mungkin semua benda ranting-ranting Islam tercakup.

Dakwah dan Cabaran

Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta. [Surah Attaubah : 42]


Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka belum diuji? [Surah Al-Ankabut : 2]

Jika kita ingin mengetahui sama ada kita sedang berada di jalan dakwah dan perjuangan Islam yang betul atau tidak, perhatikan perjuangan itu, adakah mudah ataupun susah. Jika mudah dan tiada halangan, itu tandanya perjuangan kita bukanlah perjuangan yang sebenar. Perjuangan yang sebenar tidak dapat tidak akan penuh dengan cabaran, ujian, halangan dan sebagainya.

Wallahu A'lam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...